ההוצאות הנלוות של רכב

עלויות מכונית

 

רכישת רכב היא צעד משמעותי עבור כל אחד. עם העצמאות והאפשרות לנסוע לאן שרוצים ומתי שרוצים יש גם אחריות כלכלית רבה .

ההוצאות של אחזקת רכב

הרכישה הראשונית של כל רכב ללא קשר לגודלו ולשנתון שלו היא הוצאה נכבדה. מעבר לכך קיימות הרבה מאד הוצאות נלוות, חלקן חודשיות וחלקן שנתיות שבסיכומו של דבר יהיו גבוהות הרבה יותר מגובה עלות הרכב.

הוצאות דלק

ההוצאה החודשית הגבוהה ביותר הקשורה לאחזקת המכונית היא צריכת הדלק. אורח החיים של כל אחד הוא די קבוע יותר ולכן אפשר לאמוד את ההוצאה החודשית לרכב ולהיערך לכך.ככל שהנהג ייסע יותר או יבצע נסיעות מיותרותכך ההוצאה החודשית תעלה . לכן יש להחליט מראש על מסגרת חודשית להוצאות הדלק .

ביטוח רכב

כל נהג חייב להפעיל ביטוח חובה ובנוסף לך ביטוח מקיף או ביטוח צד ג' לרכב שלו. תפקידו של ביטוח החובה הוא להגן במקרה של תאונת דרכים על כל הנפגעיםבתאונה בנושא נזקי גוף ונפש.

ביטוח מקיף, מגן על בעל הרכב במקרה של תאונה בגין נזקים לרכב שלו ולרכבים הנוספים שהיו מעורבים בתאונה.

ביטוח צד ג' מגן על הרכב הנפגע בלבד ולא על הרכב של הנהג. מי שמחזיק ברכב ישן שערכו נמוך מבצע רק ביטוח צד ג' כדי שלא יצטרך לשלם עבור עלויות הרכב שנפגע . אם הרכב של המבוטחייפגע, הוא לוקח את הסיכון של תיקון או אי תיקון הנזק לאור הערך הנמוך של הרכב.

מחיר אגרת רישוי (טסט) שנתית

אחת לשנהנדרש כל רכב בישראל לבצע בדיקת תקינות שנתית. הנהג מקבל חודשיים לפני מועד הטסטלאוטו הודעה לתשלום אגרת הרישוי השנתית. בסמוך למועד הטסט, יש לשלם את האגרה באינטרנט או באחד הבנקים. מומלץ להגיע עם הרכב למוסך לבדיקה מקיפה טרם ההגעה לטסט. אם קיימים ליקויים, כדאילתקן.

במכון לבדיקת הרכבים מבצעים את הטסט השנתי, הבוחן מוודא שהאגרה שולמה ובודק את הרכב על כל רבדיו. אם הכול תקין, מקבל הנהג אישור שבוצע טסט לאוטו. אם יש ליקוי מסוים, לדוגמה המגבים אינם תקינים, ירכיב הנהג מגבים חדשים, יגיעשוב לבדיקה ורק לאחר אישורו של הבוחן, יינתן האישור שהרכב עבר את הטסט השנתי.

טיפול תקופתי

יצרן הרכב מחליט כל כמה קילומטרים יש לבצע בדיקה תקופתית ברכב הכוללת החלפת שמנים ובדיקה כללית,זה תלוי בסוג הרכב ובייעוד שלו.

ניקח כדוגמה את טויוטה יאריס, יש לבצע בו טיפול תקופתי בכל 15,000קילומטרים. הטיפול העוקבהוא לאחר 30,000 קילומטרים, אחר כך 45,000 קילומטרים וכך הלאה.

רצועת טיימינג

רצועת טיימינג היא מהאביזרים החשובים ביותר ברכב. לאור חשיבותה הרבה קיימת הקפדה של המוסכים בהתאם להנחיה של משרד התחבורהלהחליף רצועה זו בכל 6-5 שנים או לחילופין כל120,000-90,000קילומטרים.

רצועה זו מתזמנת את הפעולות המבוצעות על ידי השסתומים והבוכנותשל ראש המנוע תוך כדי תנועות סיבוביות במנוע.

אם רצועה כזונקרעת חלילה באמצע הנסיעה, האוטו עוצר בבת אחת וזהו מצב מסוכן ביותר עבור רכב זה והרכבים שמאחוריו .

מצבר

אורך חייו של המצבר תלוי בסוג הנסיעות שמתבצעות בו. נהגים שנוסעים בדרכים מהירות, מטעינים תוך כדי נסיעה את המצבר וכך הוא מחזיק יותר זמן . נהגים שנוסעים בעיקר בתוך העיר, לא מטעינים מספיק את המצבר ולכן הוא נגמר מהר יותר.

מצבר ממוצע מחזיק בין 4-3 שנים ולעיתים אף חמש שנים. העלויות הן בין 1,000-350 ₪ תלוי בגודלו של המצבר.

ירידת הערך

אדם שרוכש רכב במחיר מסוים ומעוניין למכור אותו לאחרכשלש שניםמפסיד נתח משמעותי מערכו . כשאדם מבצע חישוב מתמטי של עלות הרכישה כעת מול עלות המכירה בעוד לששנים הוא לא צופה את הפער הגדול ולכן זהו נתון שחשוב לדעת אותו פיננסית.

סך הירידה תלויה במותג, מכוניות מיני יורדות בכ – % 36 , מכוניות משפחתיות בין37%- % 42

וג'יפים סביב % 42בשלששנים.

היערכות להוצאות הנלוות

כשקונים רכב חדש צריכים להיות ערוכים לעובדה שיהיו הוצאות נלוות ולכן יש לשמור עבורן כסף בצד.