מעבר באור אדום נהג חדש

רכב החוצה את הצומת ברמזור אדום, זו סכנה חמורה הן לנהג, הן לשאר הרכבים שנקלעו בזמן זה לצומת והן להולכי הרגל המעוניינים לחצות את הכביש בבטחה. כשמדובר במקרה של מעבר באור אדום נהג חדש, זו עבירה חמורה שבעתיים ולכן החוק מחמיר במיוחד עם הנהגים הללו.

 

מעבר באור אדום לנהג חדש

נהג ותיק העובר את הצומת ברמזור אדום, מחויב בעשר נקודות תעבורה בגין עבירה זו ולעיתים גם בקנס כספי. נהג חדש שהוא בעל רישיון נהיגה פרק זמן קצר ואין לו די ניסיון בדרכים שמבצע עבירה מסוג זה עלול לקבל עונשים חמורים, כשהכבדים ביותר בקטגוריה זו הם שלילת רישיונו ודרישה לבצע שוב מבחן תיאורטי ומבחן מעשי כדי לקבל בחזרה את רישיון הנהיגה.

כמות תאונות הדרכים הנגרמות על ידי נהגים חדשים היא גבוהה מאד, הנהגים שברובם הם צעירים, נהנים מאד מחוויית הנהיגה אחרי כל החודשים שבהם למדו וניגשו למבחני הנהיגה עד שצלחו אותם. כשהם נוהגים הם בעלי ביטחון עצמי גבוה ולעיתים אף מופרז, דבר הגורם להם לנהוג בצורה בלתי אחראית ולא שקולה די הצורך.

 

החשש מתאונה בעת מעבר צומת ברמזור אדום

אם מתקרבים לרמזור שצבעו מתחלף לצהוב, עדיף לעצור כי בחישוב הזמן עד חציית הצומת, האור הצהוב יספיק להתחלף לאור אדום. בנקודת זמן זו הרמזור המיועד לנהגים הממתינים בכבישים האחרים המובילים לצומת יתחלף לצבע ירוק, הם יתחילו בנסיעה וקיים חשש ממשי וכבד להיווצרותה של תאונת דרכים, לאור הנסיעה באור אדום של הנהג החדש.

 

ההתנהלות של משרד התחבורה לגבי עברייני תנועה שהם נהגים חדשים

משרד התחבורה עושה כל שניתן כדי לחנך את הציבור לנהיגה נכונה וזהירה. לנהגים החדשים יש עוד עשרות שנים של נהיגה לאורך כל חייהם והמטרה היא למנוע אסונות הכוללים פגיעה בנפש וברכוש. האכיפה של נהיגה באור אדום היא מהותית ומשמעותית כדי שגם הנהג יבין את חומרת מעשיו וגם חבריו שישמעו על המקרה יפנימו שיש לנהוג באופן אחראי ובטוח כדי שלא יקלעו גם הם לסיטואציה שתגרור את שלילת רישיון הנהיגה שלהם והם יצטרכו לעבור שוב את שני מבחני הנהיגה.

מעבר באור אדום כולל במקרים רבים גם עבירות נוספות כמו נהיגה בשכרות או תחת השפעת סם, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל או לרכבים אחרים בצומת. העבירות הללו מעלות את רמת המסוכנות של הנהג הספציפי ולכן עונשו ייחשב על פי חומרת המקרה.

 

זיכוי נהג חדש שנתפס לכאורה נוהג באור אדום באמצעות צילום של מצלמה נייחת

מצלמות נייחות המותקנות בצדי הדרכים או בצמתים, מצלמות באופן אוטומטי את הרכב המבצע עבירת תנועה. הדוח מושת על בעל הרכב כיוון שהוא זה שנהג לכאורה ברכב. אך במקרים רבים הנהג שביצע את העבירה בפועל אינו בעל הרכב אלא אדם אחר שקיבל את אישורו של הבעלים לנהוג ברכב זה. ברוב המקרים מדובר בבני משפחה, אישה, ילד, חתן וכו'.

במקרה כזה, כשנהג חדש מקבל דוח הכולל נקודות, קנס כספי וחשש לשלילת רישיון הנהיגה, בודקים מי נהג בפועל באותה הנסיעה הספציפית ואם זה אינו בעל הרכב, מגישים בקשה להסבת הדוח לנהג האחר כך שהנקודות ייצברו לזכותו. במקרה מסוג זה, הנהג החדש מזוכה מכל אשמה כיוון שלא היה מעורב במקרה והנקודות מועברות .

אופציה נוספת להוכחת חפותו של נהג חדש היא הוכחת העובדה שהרמזור שהותקן בצומת הועמד שלא כדין ולכן כל תרחיש שקרה בעקבות אור אדום של רמזור זה אינו קביל בבית המשפט ולכן אין להאשים בכך את הנהג החדש.

 

המשטרה משייכת את העבירה לנהג על פי לוחית הרישוי של הרכב שמספרה נקלט במצלמה. אם מספר הרישוי אינו קריא לחלוטין, מטושטש או בעייתי, טוען עורך הדין בבית המשפט שמדובר במצלמה שאינה תקינה. העובדה שאין רואים בבירור את מספר הרישוי מוכיחה כי המצלמה לא צילמה כראוי ובאופן מקצועי את המקרה ולכן אי אפשר גם להסתמך על הצילום כלל. זו הסיבה שאי אפשר להסתמך על הקביעה שהנהג החדש אכן חצה את הצומת באור אדום.

 

זיכוי במעבר באור אדום של נהג חדש שצולם על ידי שוטר

אם שוטר הפעיל מצלמה בשעת המקרה, צילם את הנהג החדש חוצה אור אדום ובעקבות הממצאים הגיש עונש שכולל נקודות ופעולות נוספות, יכול עורך דין מנוסה כמו צורי סבן לטעון מנגד כי במיקום שבו עמד השוטר וצילם, שדה הראייה הוא מוגבל, מהזווית שבה צילם לא רואים את כל המרחב ולא רואים את הרמזור כלל. לכן קיימת סבירות גבוהה שהנהג החדש לא ביצע עבירה ולא עבר באור אדום. אילו השוטר היה עומד בצד אחר של הצומת שבו השטח פתוח ורואים ממנו מה קורה בכל מקום, הצילום היה אמין . אי הוכחת קיומה של נסיעה באור אדום, מזכה במקרים רבים את הנהג והוא אינו מואשם בעבירה ספציפית זו.