כל מה שצריך לדעת על ביטוח צד ג'

ביטוח צד ג'

ביטוח צד ג' הוא מושג אשר לקוח מעולם ביטוחי הרכב, ומטרתו להסדיר את האחריות והפיצוי הכספי בגין נזק כלפי צד שלישי, שהיה מעורב בתאונה, כלומר נזק, שנגרם לרכוש, שאינו בבעלות המבוטח. ניתן לשלב ביטוח צד ג' במסגרת ביטוח מקיף לרכב, או לרכוש אותו בנפרד יחד עם ביטוח החובה. עלות הביטוח נקבעת עלפי גובה הכיסוי, הנבחר. מה באילו מקרים נדרש להפעיל את כיסוי ביטוח צד ג'? מתי תקף ביטוח צד ג'? מהם הגורמים, המשפיעים על הפרמיה של ביטוח צד ג'?

באילו מקרים נדרש להפעיל את כיסוי ביטוח צד ג'?

כיסוי ביטוח צד ג' רלוונטי רק כאשר התאונה או הנזק נגרם בשוגג ולא בזדון. הביטוח מכסה את המקרים הבאים:

הראשון- הזמנת גרר למוסך/ מגרש עבור הרכב, שלא ניתן לנסוע בו יותר בשל מעורבותו בתאונה (רכב אשר היה מעורב בהתנגשות או שהתהפך כתוצאה מהתאונה).

השני- פיצוי לצד ג' בשל אובדן הכנסות, כל עוד הרכב היה מושבת

השלישי- פיצוי בשל הפסדים, שנגרמו לצד ג', שהיה מעורב בתאונה, שהובאה לגביהם הוכחה.

הרביעי- תשלום הוצאות משפט לזה, שנגרם לו נזק. 
החמישי- תוספת של הגנה מפני שבירת חלונות ומערכות מולטימדיה, שמותקנות ברכב.

מתי תקף ביטוח צד ג'?

ביטוח צד ג' תקף ומגן על הנהג רק כאשר הוא זה, שנהג ברכב, או אדם אחר, שקיבל הרשאה לנהוג ברכב (נתונים אלו מצוינים בפוליסת הביטוח, לדוגמא: ראשי לנהוג ברכב כל אדם מגיל 24, ואף ניתן אף לשלב בפוליסה שם של אדם ספציפי).

מהם הגורמים, המשפיעים על הפרמיה של ביטוח צד ג'?

בשונה מביטוח מקיף, ביטוח צד ג' נחשב לביטוח זול יחסית ונאמד על עשרות שקלים כל חודש, בדרך כלל, כאשר כלי הרכב לא מבוטח בפוליסת ביטוח מקיף נהוג לצרפו לביטוח החובה. 
הוא רלוונטי במקרים בהם מדובר ברכב ישן, אשר נמצא על הכביש מעל לעשור, וכן במקרה בהם מדובר על רכבים עם ערך כספי נמוך, כמו: אופנועים, קטנועים, טרקטורונים. 
בדומה לביטוח מקיף, פרמיית הביטוח של צד ג' מושפעת מגיל הנהג וכן מסוג הרכב.

מה לא מבטח ביטוח צד ג'?

ישנם שני מרכיבים מרכזיים, שביטוח צד ג' אינו מבטח:
המרכיב הראשון- את בעל הפוליסה עצמה, שכן מהות הביטוח היא מתן פיצוי/ שיפוי במקרה ונגרם נזק לגורם השני, שהיה מעורב בתאונה (בין אם מדובר על אדם, ובין אם מדובר על רשות ממשלתית) 
המרכיב השני- ביטוח צד ג' לא מבטח נזקי גוף, שנגרמו לנהג או למעורב אחר בתאונה. ומהמשמעות היא, שלא ניתן לתבוע את רכיב הביטוח הספציפי הזה בשל כך.

לסיכום, ביטוח צד ג' רלוונטי כאשר מדובר ברכבים, הנהוגים על הכביש מעל לעשור ולרכבים בעלי ערך כספי נמוך, ניתן לרכוש אותו במסגרת פוליסת ביטוח מקיף או כתוספת לביטוח החובה. ביטוח צד ג' יבטח נזקי רכוש של הצד הנוסף, שהיה מעורב בתאונה, ולא נזקי גוף.