טיפים לפני קניית רכב ראשון

קניית מכונית

כל מי שעבר בהצלחה את מבחני הנהיגה מכיר את ההרגשה הנפלאה של העצמאות והחשיבה על רכישת הרכב הראשון.

בחירת הרכב הראשון

כל רכב עולה סכום גבוה ובנוסף לכך מצטרפות עלויות נלוות. לכן, כל התהליך של רכישת הרכב צריך להתבצע באחריות רבה, תוך התייעצות וקבלת הכוונה מההורים, אחים או חברים. כל טעות עלולה לעלות בהרבה מאד כסף.

מי שעדיין לא קנה רכב בימיו לא מודע להשלכות של פעולות שונות הקשורות לרכישת הרכב ולנושאים הנלווים לכך ולכן חשוב שיידע את כל הנתונים.

אחזקת רכב באופן שוטף

כבר בדקתם כמה עולה טסט לרכב? כמה יעלה הדלק? הביטוח? העלויות החודשיות של אחזקת רכב כוללות רכישת דלק, תיקונים במוסך בעת הצורך והוצאות שנתיות כמו ביטוח חובה וביטוח מקיף וכמה עולה טסט לרכב. המחירים האלה כל הזמן משתנים, אז כדאי לברר את המחירים לפני הקנייה.

החלטה על סוג הרכב שכדאי לרכוש

כל נהג חדש, בהתאם לאורח חייו מודע ויכול להעריך את הרגלי הנהיגה שלו. מי שגר בעיר וכל הנסיעות שלו הן בתוך העיר ובסביבה הקרובה לעומת מי שגר במושב לדוגמה וכל נסיעה למושב אחר או לעיר הגדולה כרוכה בנסיעות ארוכות יחסית. כמו כן, יש להביא בחשבון אם הנהג ייסע בדרך כלל לבד או עם בני משפחה / חברים.

ברוב המקרים הנהגים נוסעים לבד או עם אדם אחד נוסף ולכן הם יכולים להסתפק ברכישת רכב קטן שהוא גם חסכוני בצריכת הדלק וגם עלות הרכישה שלו נמוכה יחסית.

נהגים שעל פי אורח חייהם ייסעו עם כמה נוסעים נוספים, עדיף שירכשו רכב משפחתי כך שכולם יישבו בנוחות.

רצוי לחשוב על דגם או כמה דגמים שמתאימים לצורך שלכם.

חיפוש רכב לקניה

לאחר ההחלטה על גודל הרכב וסוגו, מתחילים לחפש את הדגמים הרלוונטיים באתרי אינטרנט, בפייסבוק, לשאול חברים ולהסתכל על מכוניות בעלי מודעת למכירה. אופציה נוספת היא הגעה למרכזי מכירות של רבים שם יש היצע גדול של רכבים בשנתונים שונים ובמבחר דגמים.

כשקונים רכב מאדם שלא מכירים אותו עלולות לצוץ בעיות שונות. יש מוכרים שינצלו את תמימותם ואת חוסר הידע של הנהגים הצעירים ולכן ינסו לסדר אותם במידע שגוי על הרכב כמו אי מסירת העובדה שהרכב עבר תאונה קשה, או שהוא משועבד או מעוקל ועברו של האוטו. מומלץ לא לבצע את העסקה לבד אלא להגיע עם אדם מבוגר . יש לבדוק במשרד הרישוי על פי מספר הרישוי אם קיימת לו בעיה כמו שעבוד/ עיקול או כל שייכות אחרת שאינה של בעל הרכב וכמה עולה טסט.

קיימים מוכרים המפרסמים בפייסבוק ובאינטרנט  תמונה של רכב למכירה אך למעשה התמונה אינה של הרכב הספציפי המיועד למכירה אלא של דגם זהה שאין בו פגמים או פח מעוך בצדי הרכב.

לעומת זאת במרכזי המכירות של הרכבים קיימת ברובם שקיפות מלאה, כל אדם המעוניין לרכוש רכב מקבל דוח מסודר הכולל מידע על הטיפולים שבוצעו ברכב, תאונות ונזקים אם היו, כמה ידיים עבר האוטו, מה הקילומטראז' שלו, עיקולים, שעבודים וכל מידע רלוונטי נוסף.

 

בדיקת הרכב במכון מוסמך לבדיקת רכבים

קיימים מכונים מיוחדים לבדיקת רכבים שסוקרים את מצבו של הרכב מכל ההיבטים. בתום תהליך הבדיקה הם מוציאים דוח על מצבו. דוח זה הוא חשוב ביותר כיוון שאפשר לגלות באמצעותו פרטים על עברו של הרכב כמו תאונת דרכים, החלפת מנוע ועוד. מדובר במידע שהמוכר לא מסר כדי לא להפחית מערכו של הרכב למכירה.

סיכומים עם בעל הרכב

הבדיקה במכון הרכבים עולה כסף. אם יתברר שהרכב במצב טוב והנהג ירכוש את המכונית, הם יקדמו את התהליך ויבצעו את העסקה . אך אם יתגלה מידע בעייתי שהמוכר לא דיווח עליו ובעקבותיו הנהג החליט לא לרכוש את הרכב, על בעל הרכב לשאת בעלות הבדיקה לאור העובדה שנהג בחוסר הגינות. נושא זה יש לסכם מראש עם בעל הרכב כך שבמקרה כזה, הוא משלם.

רכישת ביטוח חובה ומקיף

ללא ביטוח תקף, אי אפשר לנסוע ברכב. לכן, אם הרכב שבדקתם נראה לכם ואתם מתכוונים לרכוש אותו, הפעילו ביטוח חובה במידי כך שתוכלו לשלם עבור הרכב ולנסוע עמו. הקפידו לציין בפני סוכן הביטוח את גילכם ואת העובדה שאתם נהגים חדשים.

נסיעה טובה !