הצעת חוק: חובה ללמוד תיאוריה בכדי לרכב על אופניים חשמליים

טסט ותאוריה

הצעת חוק: חובה ללמוד תיאוריה בכדי לרכב על אופניים חשמליים

לפני שנתחיל בסיבות למה צריך לדעת את חוקי התנועה בשביל לנסוע על אופניים חשמליים, נציין כי עולם האופניים החשמליים שינה את תרבות הנסיעה באופניים באופן בו הרבה יותר קל ונח להגיע ממקום למקום, לא צריך להתאמץ יתר על המידה בכדי לפדל ואם בכלל אין לך כח, לא צריך לפדל בכלל.

עם פרוץ אופנת האופניים החשמליים יותר ויותר אנשים החלו לרכוש את המוצר. בתחילה, צופים מן הצד התלהבו ברמה גבוהה, מדמיינים לעצמם איך גם להם יהיה בדיוק כזה יום אחד.

בעקבות זאת, הולכי הרגל התחלפו באופניים חשמליים, רוכבי האופניים הרגילים הוחלפו ברוכבי אופניים חשמליים ובכל רחבי ישראל והעולם נוסעים מאות אלפי אנשים על הכלים החשמליים הללו.

אז למה בכל זאת צריך לעבור תיאוריה בשביל האופניים?

כיוון שרשויות החוק לא ידעו איך להתייחס לתופעה הזו, הנושא היה פרוץ כמה שנים ואופניים חשמליים החלו לשוטט בחופשיות בכבישים, במדרכות ובכל מקום אשר גלגליהם הובילו אותם. הדבר היה זניח אם היה מדובר באנשים מבוגרים בעלי רישיון נהיגה ומודעות לחוקי התעבורה. אך לא מדובר במבוגרים.

הגבלת גיל לא הייתה קיימת בתחילת הדרך, אולם לאחר הכרה קצרה עם השלכות הנסיעה החשמלית החלו להוציא כללים מחייבים לנסיעה. הכללים היו מינוריים ולא פגעו לרוב במשתמשי הכלי החשמלי.

הגיל הנמוך ביותר שהותר לרכב על אופניים מסוג זה היה 14. בשנתיים האחרונות עלה הגיל ל-16. נפלה ההבנה כי ילד בן 14 אינו יכול להפעיל שיקול דעת בכביש ללא כל ידע, ולו הבסיסי ביותר, על חוקי התנועה.

אז איך הגענו לתאוריה?

מקרי מוות מתאונות בדרכים הן לא דבר חדש, אך מקרי מוות מאופניים חשמליים החלו לצוץ רק בארבע השנים האחרונות וגרם לכאב רק לכל הנוגעים בדבר.

כיום, החוק היבש לא מגן על הולכי הרגל, על נהגי הרכבים הפרטיים והציבוריים וגם לא על רוכבי האופניים הרגילים. רכב יכול לנסוע כחוק, במהירות המותרת לו, לאותת כשצריך ולפנות רק לאחר שראה שהשטח ריק. אך בשנייה שהוא עובר את מעבר החציה עם רכבו, מתנגש ברכב זוג אופניים חשמליים ואף אחד לא ראה אותו בא.

למה זה קורה?

אי ידיעת החוק. זו התשובה המתומצתת ביותר. ילד בן 16 לא מודע לחוקי התעבורה. ואם הוא מודע זה רק מפני שהוא לומד כעת לתיאוריה בכדי לקבל רישיון נהיגה לרכב. אז מה ההבדל בין האופניים החשמליים שנמצאות על הכביש לבין הרכב שינהג בו בעוד שנה? אז זהו, שאין הרבה הבדל.

אופניים חשמליים פרוצים לכל פגיעה. לפעמים פרוצים יותר מאופנוע שנוסע במהירות שיא. כשילד לא מודע לחוקים ולכללים הוא יעשה מה שהוא רוצה וייסע איפה שנוח לו תוך כדי התעלמות ברורה מציבור שלם אותו סיכן.

עם זאת, האחריות לא נופלת כולה על הילד. על אחריות ההורים לוודא כי הילד שומר על החוק עוד לפני שיצא לרכיבה. קסדה היא בגדר חובה, פנס קדמי לבן ופנס אחורי אדום הם בגדר חובה. מחזירי אור על הפדלים הם בגדר חובה. נהלו עם ילדכם שיחה בנוגע לזהירות בדרכים ודאגו לוודא כי הוא הבין את השלכות הנסיעה.